دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
دستاوردهای سیاست تثبیت نرخ ارز

مزایای سیاست تثبیت نرخ ارز، کاهش محسوس انتظارات تورمی به ویژه مهار تقاضای کاذب و نقدینگی سرگردان است که در کنار جلوگیری از ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به حوزه‌ های سرمایه گذاری‌ های غیرمولد و مضر سفته‌ بازی و سوداگرانه، منجر به ثبات بخشی اقتصادی خواهد شد.

به گزارش هفته نامه تازه های اقتصاد علاوه بر این باید به جلوگیری از نگرانی و پیشگیری از توقف انگیزه‌ های صادراتی موثر صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان دیگر مزایای طرح تثبیت ارزی اشاره کرد. مقرون به صرفه بودن تولید داخل و تهییج تولیدکنندگان داخلی به همراه فراهم شدن امکان برنامه‌ ریزی برای عوامل تولید و از سویی تعیین قیمت تمام شده منطقی بر مبنای صرفه و صلاح و قابلیت پیش بینی پذیری تمامی مولفه‌ های زنجیره تولید و فروش نیز از مزایای دیگر تثبیت نرخ ارز و اقتصاد است. از سویی، کنترل تهدید واردات بی‌ رویه و حتی قاچاق کالا به داخل کشور هم به دلیل عدم مقرون به صرفه شدن در شرایط تثبیت ارزی، را باید از دیگر مزایای اقتصادی این طرح برشمرد. قابلیت پیش بینی پذیر بودن تغییرات متغیرهای اقتصادی در کوتاه مدت و بویژه میان مدت نیز تا حد امکان می‌تواند رفتارهای تمامی فعالان اقتصادی را در ریل مناسب و چارچوب منطقی قرار داده و تا حد قابل توجهی نهادینه کند. در این راه، شنیدن دغدغه‌ های همه ذینفعان سیاست تثبیت نرخ ارز و همفکری و تعامل سازنده، راهگشا خواهد بود. جلوگیری از انجام اقدامات پنهانی و دستوری که حذف اعتماد بین سیاست‌ گذار و سیاست‌ پذیر را به همراه خواهد داشت نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
می توان ممانعت از بلاتکلیفی در زمینه‌ سرمایه گذاری‌ های دارای ارزش و منافع اقتصادی در کشور، تشویق تولیدات صادرات محور، مهار نقدینگی‌ های سرگردان و هدایت آن به بخش‌های مولد اقتصاد را از دستاوردهای آتی اجرای سیاست تثبیت ارزی برشمرد. در عین حال، کاهش تلنگرهای رفتاری مخرب اقتصاد سالم و کارآمد در نزد افکار عمومی جامعه، جلوگیری از خروج سرمایه (مالی، پولی، دانشی و استارت آپ‌ ها و ...) از کشور، افزایش انگیزه تولید و ایجاد رقابت سالم در بازار، بدون مداخلات غیر ضرور و نابهنگام ولی کنترل شده که نیاز به تعادل انعطاف پذیر دارد هم از دیگر مزایایی است که تثبیت ارزی برای اقتصاد ایران به ارمغان خواهد آورد.

حمید تاجیک؛  مدیر سابق نظام بانکی 

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha